وب‌میل عمومی امن؟ ProtonMail رویکردی جدید

شاید بهترین جمله‌ای که بتوانم مطلبم را با آن شروع کنم همین باشد : “از viber تا تلگرام روسی….” باشد.
ترافیک عمده‌ای سر وایبر وارد backbone ی می‌شد که قابل شنود بود. این روسیه را بر آن داشت تا یک سیستم قابل حمل (اجرا بر روی انواع سیستم‌عامل‌ها ) را و به صورت نرم‌آزاد و با این خاصیت که از نوعی کد گذاری که حتی برای آن جایزه هم گذاشت ایجاد نماید. نتیجه: ترافیک از آن Back‌bone جمع شد.امنیت
Gmail گزینه‌ای برای رمزگذاری که ندارد هیچ، اگر داشت، در ابتدا ایمیل شما به سمت Gmail می‌رفت و بدون رمزگذاری ذخیره می‌گردید. Gmail که همان Google Mail می‌باشد تحت نفوذ ۱۰۰٪ NSA و دیگر سازمان‌های جاسوسی برای جمع کردن داده‌ها می‌باشد. (جاسوسی مدرن)
حتی اسم google در قضیه PRISM همراه اسامی microsoft، yahoo ، facebook ، paltalk، aol ،youtube ، skype و apple به صورت جاسوس و هر کدام از سال خاصی شروع به کار کرده‌اند آمده است.

بهترین راه تا بحال ثبت دامنه و استفاده از MUA های معروف همانند Mozilla Thunderbird ، Evolution و سایرین بوده است و فعلاً نیز همین راه بهترین است(و یک gpg key کنار آن). اما با گزارش‌هایی که اخیراً مطرح گردیده است، نه تنها امیل‌های روزنامه‌نگاران بلکه ایمیل چندین میلیون نفر دیگر در هر واحد زمانی در حال Capture شدن است. حریم خصوصی؟ نه تنها حریم خصوصی وجود خارجی ندارد بلکه از صاحبین ایمیل به عنوان طعمه برای مقاصد سازمان‌های جاسوسی استفاده می‌گردد. شاید حس جالبی نباشد ولی راه جایگزین وجود دارد.
متأسفانه ملت نمی‌دانند که یک WebMail همانند Gmail ، Yahoo و غیره نیز خودشان یک MUA هستند و هنوز فرهنگ استفاده از MUA جای نیافتاده است.
ProtonMail جدیداً توسط Cern و MIT راه‌اندازی شده است. ظاهری همچون Gmail دارد و مشکل encryption را مدعی است که حل کرده است.
ProtonMail
آیا این webmail یا چنین ابزارهایی جای استفاده از yahoo و gmail را می‌گیرند؟ مطمئناً جواب این سؤال منوط به فرهنگ مردم دارد نه چیز دیگری…..!
امیدواریم روزی نه شخص جاسوسی و نه ابزار جاسوسی وجود داشته باشد!